11 просмотров
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд
Загрузка...

Спортбайк Buell RR1200 Battletwin 1988

Buell

Мотоциклы компании Buell и все о них

Администраторы (1)

Модераторы (0)

Читатели (232)

Buell → Спортбайк Buell RR1200 Battletwin 1988

Эрик Бьюэлл и RR1200

Всего было выпущено 65 мотоциклов Buell RR1200 Battletwin, которые являются важной частью американского мотопрома. Данная модель считается одним из первых дорожных байков, выпущенных Эриком Бьюэллом. В те годы Эрик был молод и амбициозен, его инновационные и нестандартные идеи приводили к рождению уникальных мотоциклов.

Эрик Бьюэлл, уроженец Пенсильвании, увлёкся мотоциклами еще в детстве. Он сначала работал мотомехаником и получил диплом в Питтсбургском университете. Высшее образование позволило Эрику попасть в главный офис Harley-Davidson в Милуоки. Его наняли. В компании Эрик работал над новыми прототипами традиционных мотоциклов Harley-Davidson, но его тянуло к гонкам и необычным техническим решениям. Впахивая в Милуоки, Эрик Бьюэлл вернулся к мотогонкам, используя малоизвестный 4-цилиндровый 2-тактный мотоцикл Barton.

Эрик, в конечном счете, получил права на все проекты Barton, когда компания обанкротилась. В чемпионате AMA тогда изменились правила, поэтому Бьюэлл остался с мотоциклами, которые не соответствовал с технической точки зрения. Он принял вызов и создал новый мотоцикл на базе Harley-Davidson XR1000.

Разработка Buell RR1200 Battletwin

Мотоцикл Buell RR1000 базировался на новой раме, которая была жесткой и легкой, в то время как мотор использовался как важный элемент шасси. Эрик спроектировал горизонтальную заднюю подвеску под двигателем (лучше централизация масс) и аэродинамический обтекатель, которому могут позавидовать многие современные супербайки, если сравнить коэффициент лобового сопротивления.

Buell RR1000 комплектовался относительно примитивным мотором H-D V-Twin, но был быстрым благодаря умной конструкции. В 1987-1988 годах Эрик собрал 50 мотоциклов, после чего двигатели закончились. Долго ждать не пришлось, альтернатива нашлась сразу же — новый Harley-Davidson Evolution V-twin. В результате появился Buell RR1200 Battletwin!

Новый мотоцикл оказался легальным для дорог общего пользования, поэтому привлёк к себе большое внимание. Все 65 единиц распродали очень быстро, несмотря на высокую цену. В наши дни мотоциклы Buell RR1200 Battletwin остаются привлекательными для энтузиастов, коллекционеров или музеев.

На фото представлен Buell RR1200 Battletwin 1988, собранный вручную Эриком и его командой. На одометре указан пробег всего 15 миль. Оригинальная краска, заводская комплектация. Уникальный байк продадут с аукциона Mecum, который состоится 23-27 января в Лас-Вегасе.

1988 Buell RR1200 Battletwin

Reading time: about 3 minutes.

Erik Buell and the RR1200

Just 65 examples of the Buell RR1200 Battletwin were ever built, it’s quite an important American motorcyle as it was one of the first street bikes ever built by Erik Buell – the engineering whizz who would make a name for himself taking lumps of Harley-Davidson V-twin and making them go fast. He even made them go around corners.

Erik Buell started working on machines as a kid in Pennsylvania, he got into motocross racing before shifting to the asphalt, and he worked as a motorcycle mechanic to put himself through an engineering degree at the University of Pittsburgh.

Читать еще:  Мотоцикл Dakota 4 Classic (2007): технические характеристики, фото, видео

Upon graduating, Erik famously flew himself to Harley-Davidson’s headquarters in Milwaukee to “beat my way in the door” as he tells it. He was hired, and before long he was working on new prototypes as well as the more traditional highway high-milers.

Erik’s passion for racing never left him, in fact it still hasn’t, and neither has his attraction to unusual engineering solutions. He got back into racing while working at Harley using the little-known Barton square-four, two-stroke motorcycle.

Erik would engine up re-engineering much of the bike and eventually taking over the rights to the designs when Barton went bankrupt. A series of AMA rule changes left Erik with a bike but not suitable series to race it in, not to be defeated he set to work creating a new racing bike using the engine from the Harley-Davidson XR1000.

The Development of the Buell RR1200

This new motorcycle would be named the Buell RR1000, it had a bespoke frame that was stiff, lightweight and utilized the engine as a stressed member, it also had horizontally mounted rear suspension beneath the motor (for mass centralization), and an aerodynamic fairing so well designed that even many modern superbikes can’t match its drag coefficient in a wind tunnel.

Despite its relatively primitive V-twin, the Buell RR1000 was a quick bike – largely thanks to the clever engineering that went into the rest of it. 50 were built in 1987 and 1988 before the supply of XR1000 engines dried up, leaving Erik to find another suitable engine. He didn’t need to look far, the new Harley-Davidson Evolution V-twin was now available with a 1200cc capacity, so the RR100 was re-engineered to accommodate the new engine – creating the RR1200 Battletwin.

This new model would be road-legal, and it attracted a huge amount of attention as a result. The 65 unit production run sold out quickly and today, they’re very attractive to enthusiasts, collectors, and museums.

The example you see here was hand-built by Erik Buell and his team in 1988, and it has just 15 miles on the odometer – barely delivery mileage. It’s wearing the same original paintwork that was used on all RR1200s, and it appears to be almost factory-fresh – as do the wheels.

If you’d like to read more about this bike or register to bid you can click here to visit Mecum. It’s due to be sold at the Las Vegas Motorcycle Auction due to be held between the 23rd and 27th of January, and there’s currently no estimated value listed.

Спортбайк Buell RR1200 Battletwin 1988 года

Всего было выпущено 65 мотоциклов Buell RR1200 Battletwin, которые являются важной частью американского мотопрома. Данная модель считается одним из первых дорожных байков, выпущенных Эриком Бьюэллом. В те годы Эрик был молод и амбициозен, его инновационные и нестандартные идеи приводили к рождению уникальных мотоциклов.

Читать еще:  Мотоцикл PMS 50 (2007): технические характеристики, фото, видео

Эрик Бьюэлл, уроженец Пенсильвании, увлёкся мотоциклами еще в детстве. Он сначала работал мотомехаником и получил диплом в Питтсбургском университете. Высшее образование позволило Эрику попасть в главный офис Harley-Davidson в Милуоки. Его наняли. В компании Эрик работал над новыми прототипами традиционных мотоциклов Harley-Davidson, но его тянуло к гонкам и необычным техническим решениям. Впахивая в Милуоки, Эрик Бьюэлл вернулся к мотогонкам, используя малоизвестный 4-цилиндровый 2-тактный мотоцикл Barton.

Эрик, в конечном счете, получил права на все проекты Barton, когда компания обанкротилась. В чемпионате AMA тогда изменились правила, поэтому Бьюэлл остался с мотоциклами, которые не соответствовал с технической точки зрения. Он принял вызов и создал новый мотоцикл на базе Harley-Davidson XR1000.

Разработка Buell RR1200 Battletwin

Мотоцикл Buell RR1000 базировался на новой раме, которая была жесткой и легкой, в то время как мотор использовался как важный элемент шасси. Эрик спроектировал горизонтальную заднюю подвеску под двигателем (лучше централизация масс) и аэродинамический обтекатель, которому могут позавидовать многие современные супербайки, если сравнить коэффициент лобового сопротивления.

Buell RR1000 комплектовался относительно примитивным мотором H-D V-Twin, но был быстрым благодаря умной конструкции. В 1987-1988 годах Эрик собрал 50 мотоциклов, после чего двигатели закончились. Долго ждать не пришлось, альтернатива нашлась сразу же — новый Harley-Davidson Evolution V-twin. В результате появился Buell RR1200 Battletwin!

Новый мотоцикл оказался легальным для дорог общего пользования, поэтому привлёк к себе большое внимание. Все 65 единиц распродали очень быстро, несмотря на высокую цену. В наши дни мотоциклы Buell RR1200 Battletwin остаются привлекательными для энтузиастов, коллекционеров или музеев.

На фото представлен Buell RR1200 Battletwin 1988, собранный вручную Эриком и его командой. На одометре указан пробег всего 15 миль. Оригинальная краска, заводская комплектация. Уникальный байк продадут с аукциона Mecum, который состоится 23-27 января в Лас-Вегасе.

1988 Buell RR1200

From The Bob Weaver Collection

Engine
VIN/Serial

Highlights

  • Only 65 built
  • Hand built by Erik Buell
  • Ground breaking design
  • 15 miles showing on odometer
  • The RR 1000 BattletwinRR1200 used a modified Road Warrior chassis and a Harley-Davidson XR1000 engine.
  • Buell invented the Isoplanar engine mounting system to compensate for the heavy, vibration-prone engine.
  • This allowed the engine to be used as a structural member of the frame without transmitting the engine vibrations to the frame.
  • Lack of space caused Buell to put the suspension components under the engine.
  • The linkage caused the spring and the shock absorber to extend when the wheel went up.
  • Only 65 built
  • Hand built by Erik Buell
  • Ground breaking design
  • 15 miles showing on odometer
  • The RR 1000 BattletwinRR1200 used a modified Road Warrior chassis and a Harley-Davidson XR1000 engine.
  • Buell invented the Isoplanar engine mounting system to compensate for the heavy, vibration-prone engine.
  • This allowed the engine to be used as a structural member of the frame without transmitting the engine vibrations to the frame.
  • Lack of space caused Buell to put the suspension components under the engine.
  • The linkage caused the spring and the shock absorber to extend when the wheel went up.
Читать еще:  Мотоцикл CCM SM 125 2008 Цена, Фото, Характеристики, Обзор, Сравнение на БАЗАМОТО

This is Erik Buell’s first street bike, a barely tamed track machine. When the RR1200 Battletwin was introduced, Buell was suddenly in the press everywhere, as he’d turned an ordinary Harley-Davidson XL1200 Evolution motor into a hot streetfighter. Buell started racing in his early 20s in Pennsylvania, first on the dirt, then on the track with a Ducati, and then a British-made Barton 2-stroke square-4 in the AMA’s Formula 1 series. The Barton was wicked fast, but it proved very unreliable and ill-handling, so he cured its handling issues by building his own chassis. He called his machine the RW750—the RW standing for Road Warrior—and sold replicas that gained glowing reviews, but the AMA dropped its F1 series in 1985, to concentrate on Superbike racing. Buell was a former employee of Harley-Davidson and made a deal with them to supply 50 XR1000 racing motors from the factory to homologate his first series of road racers, the RR1000, which used a horizontally mounted rear monoshock mounted beneath the motor, a stiff chassis with his patented “Uniplanar” rubber engine-mounting system, and wraparound bodywork. After the 50 RR1000s were sold, Buell decided to give the new Evolution XL1200 motor a try, so in 1988, he modified his chassis to fit and made it street legal. This new machine was called the RR1200. Buell built 65, which caused a press sensation, as finally there was a Harley-Davidson that could compete on road or track with European and Japanese rivals. The RR1200 was Buell’s vision of a 1990s Superbike, and a tuned version would soon be recorded at 190.780 MPH at the Bonneville Salt Flats. This 1988 Buell RR1200 Battletwin is a very rare machine, and practically new. It shows a mere 15 miles on the odometer and was hand-built by Buell himself. This machine was produced before Buell had a proper factory and before Harley-Davidson invested in—and eventually bought—his design. The Battletwin is a groundbreaking machine, and this is a stellar example that can never be repeated with its incredibly low miles and original equipment.

Information found on the website is presented as advance information for the auction lot. Photos, materials for videos, descriptions and other information are provided by the consignor/seller and is deemed reliable, but Mecum Auction does not verify, warrant or guarantee this information. The lot and information presented at auction on the auction block supersedes any previous descriptions or information. Mecum is not responsible for information that may be changed or updated prior to the auction. The decision to purchase should be based solely on the buyers personal inspection of the lot at the auction site prior to the auction.

голоса
Рейтинг статьи
Ссылка на основную публикацию
Статьи c упоминанием слов: